Alla inlägg under oktober 2012

Av Julia - 30 oktober 2012 22:00

Känslan av att lyckas med en sak med Bianca när man inte sagt ett ord är bra härlig ;) det va så att jag inte ville ha henne inne i köket när jag fixade där så jag körde ut henne utan att säga ett ord, hon fattade snabbt att hon inte fick gå in och la sig ner i hallen och tittad på mig :D

(den 29/10)


Idag har vi tagit entimmes promenad igen, det gick sjukt jäkligt bra trots att hon har hamnat i spökåldern, ALLT är verkligen skitläskigt. Men jag lät henne titta ett tag innan jag försiktigt lockade med mig henne och hon fick masor av godis och beröm när hon släppte det och gick vidare. Vi mötte inte speciellt mycke folk, mestadels bilar. Hon skällde dock på lite folk som var i sina trädgårdar, men även där räckte det med att locka med henne och berömma massor när hon släppte det och gick vidare. Tror det kommer bli bra med henne snart ^^ hon lär sig snabbt och vill verkligen lära sig.

Har börjat belöna när hon söker sig till mig med, som om jag stannar när kopplet är spänt och när hon komme rtill mig får hon beröm och godis för att förstärka att det är kul att vara med matte. Hon skvallrade på ingenting, men fick beröm och godis ändå för att hon gjorde ju rätt.


 

Det här är vad Bianca har roat sig med idag ;) mamma trodde hon låg och lekte med en leksak och lät det vara, sedan efter ett tag upptäckte hon att det inte va så. Men vi är inte arga på Bianca och mamma säger att det är henens fel. Men jag retas lite med mamma ändå :P hahah hon frågade om hon fick låna min datasladd i mororn för jag sa strängt nej till att använda sladden :P


Men men nu har hon ett JÄTTE tuggben att tugga på i omgågar, så nu kanske hennes kliande tänder får någonting annat att använda :P

Av Julia - 30 oktober 2012 19:30

Ja idag var det dax att jobba igen och även idag var Troy med men idag fick han ligga inne på kontoret och vila upp sig. Jag hade med honom för att han skulle bli fri från Bianca några timmar. Han fann sig inte riktigt tillrätta inne på kontoret, matte va ju inte där. Han e en riktigt mattegris ibland. Önskar han kunde vara det ute med.


I alla fall så skulle det idag städas burar, men innan så skulle mat och vatten bytas i de övriga rummen. Medans jag står och fixar frukt till fåglarna så kommer en kille som va intresserad av Jord och skog inriktningen, men han och hans sällskap (nån äldre kille) ville se det mesta av skolan, de tyckte djurhuset va riktigt intressant. Fortsätter sedan med rummen, mat och vatten med grönsaker och frukt till de som ska ha det. Tar en promenad och lite extra lång lunch innan jag börjar plocka ihop det jag skulle behöva till städningen. Frukt fixades eller ja morötter och äpple till Kaniner och Marsvin medans Chinchillorna fick bara morötter. Medans jag står och pysslar med en bur så kommer en gammal lärare till mig med prova på elever. Idag var det bara 1 djurelev, men hästeleverna följde med och tittade i djurhuset för att sedan gå till stallet och provrida hästarna. Den lilla djureleven fick då tillbringa några roliga timmar med mig och min gamla lärare. Vi pratade och stojade och berättade allt bra med Jälla.


Kaninerna och Marsvinen fick springa/skutta runt på golvet medans de snabba små Chinchillorna sitta i en bur så länge.


                 

De djuren jag har städat till idag, en chinchilla saknas dock 

Av Julia - 29 oktober 2012 19:00

Men i alla fall Troy va med tilljobbet idag och fick agera elevhund, med tassbandage, de hade tagit tämpen, de provade Agility, och han skötte sig jättebra ^^. Han får följa med i mororn med och se om han får hänga på då med ;). Bara bra att det e nån annan som håller på med sånt på honom med ^^. Haha värsta tråkigt va det när man va klar med allt vid 11 och slutar 4...

Av Julia - 28 oktober 2012 00:00

Bianca och jag va ute och gick i östhammar, möter massor av hundar och människor, bara människor skvallras det superbra på, men så fort de har en barnvagn, cykel eller hund med sig så brakar enmannakören ut, och hon står på två ben istället för fyra. Möter en kvinna med en schnauer och en pudel som morrade och skällde, Bianca skäller, och reser ragg, då frågar kvinnan "får de hälsa?" jag svarade enkelt nej, för det passade verkligen inte att hälsa, hade hon haft två lugna hundar hade jag nog gjort det, men denna situation kändes inte bra. Vandrar vidare och efter ett tag står jag på ett ställe och ser en Foxterrier komma mot oss, lös! en husse som ropar lite halvtaskigt på hunden. Tur va så va Bianca nära så jag höll henne bakom mina ben och schasade iväg hunden. Efter mycket om och men så va vi hemma hos morfar. Trotts allt va det en bra promenad för att vara en ny plats med massor av störning ^^

Av Julia - 27 oktober 2012 20:00

Idag har det inte blivit någon långpromenad för Bianca, för vi tog med oss båda hundarna ut till klubben och släppte dem i träningshagen. Och oj vad Bianca sprang, tror hon nästan sprang oavbrytet i en timme och hon skällde en del med men det tillhör när man heter Bianca. Troy stoppade vi in i bilen efter ett tag då han inte får vara ifred från Bianca som helatiden ska på och skälla på honom, det är väl enbart för tt hon vill leka men det vill inte Troy.


Efter att hon sprungit av sig lite så satte vi på spårlinan och övade inkallning. Vlket gick skitbra så fort Troy va borta och hon sprungit av sig en massa energi.


Bjuder på några bilder från dagen

Undrar jag vad man ska hitta på för att få godis jag


 

Har du Godis kanske?

Som ni ser har vi fortfarande snö på vissa ställen :P


Det va jättekul när husse sparkade snö ^^


   

Börjar bli en stor flicka :D


7månader den 25 Oktober

Av Julia - 25 oktober 2012 23:42

Idag har vi fått snö :D Bianca gillar det, till en början va det lite skumt men sen blev det skitintressant, vi får se hur det blir när det kommit mer ^^  

Kass bild fotad på sista kvällskissen för hundarna ^^


Jag och Troy åkte ut till klubben idag, vi va 5personer som trotsade kylan, men bara 4 som tränade hundar så länge jag va där. Vi tränade Lydnad vilket gick över förväntan med Troy med tanke på att han och jag ALDRIG tränat lydnad det va lite gå sicksack runt de andra hundarna, gick bra Inkallning i mörkret, gick bra tillslut, han tiggde godis från en annan innan så fick locka och locka men sen kom han som ett litet skott och  fick ett litet tokryck efter det då han bara springer runt som en tok. Vi tränade även sitt kvar, ligg kvar(gick inte så bra), hälsa med hundarna sittandes och liggandes gick helt okej om inte annat så va det bättre med sitt än ligg :P.  Jag hann inte träna så mycke mer då jag skulle med bussen hem och då det hänt runt 6ggr innan att bussen bara åkt förbi så ville jag vara ute i god tid. Men den stannade och Troy och jag kunde åka hem.


Biancas promenad idag va en ren katastrof, i början i alla fall, hon slet och drog, skällde och hade sig. Hon va rent sagt helt galen, men jag gick på och kämpade, va tvungen att stanna och boka klipptid så satte fast henne utanför trotts att jag inte ville men jag gjorde det ändå. och efter att ha suttit där ute ensam va det som om hon kom till sanning och insåg vad hon hade gjort för hon gick skitbra hela vägen hem XD. Kändes så skönt att hon faktiskt kan gå bra i koppel. Fick tillfälle att öva en massa skvallra och det gick hyffsat.  

Av Julia - 23 oktober 2012 18:00

Dagens promenad va underbar, hon har aldrig gått så bra som hon gjorde på promenaden idag. Hon drog visserligen lite men hej hon är bara 7månadergammal, vad kan man förvänta sig.Men långa stunder så gick hon underbart fint bredvid mig på löst koppel.


Stannade i början och fipplade med någonting och ser hur Bianca tittar rakt fram och sedan upp på mig, när jag då tittar upp ser jag hur en människa har gått förbi längre fram. Hon fick godis och massor av beröm eftersom hon skvallrat utan att jag märkte människan, precis som hon ska :'). Fortsätter vår lilla färd och hon behövde bara skvallra två gånger på samma sak innan hon struntade i den och kunde gå vidare. Känns så himla bra att hon kommit så långt. Vi vandrar vidare och hon skvallrade riktigt bra på cyklister, människor och lite annat. Dock så gick vi på en jättesmal cykel och gångväg och då insåg ag att det aldrig kommer att funka att träna henne på det, så jag ställer henne mellan mina ben och håller sedan i halsbandet för att kunna kontrolera henne bättre. Hon skällde lite och gjorde ett snabbt utfall men jag höll kvar henen och när hon lugnat ner sig så fick hon godis och beröm. Hon hittar ett äpple på vägen som hon bär med sig, vilket va riktigt skönt för längre fram i ett garage vi skulle gå förbi så står det en hund, och med äpplet i munnen så kunde hon bara morraoch det gick snabbt över. Hon fick beröm när hon blev tyst och sedan gick vi vidare.


Efter ett bra tag ser jag en av dagmammorna längre fram med två barn så jag stannade när Bianca såg dem och började skvallerträna. Jag gick lite närmare efter ett tag men det blev för nära så jag fick backa lite, där stod jag och tränade tills de gick vidare och jag och Bianca kunde fortsätta hem


Så sammanfattning: Bästa promenaden någonsin   

Av Julia - 22 oktober 2012 17:00

Ja nu kommer ännu ett blogginlägg om promenadträningen med Bianca, tycker dte är skönt att skriva av mig lite om dem, sen är det något att skrova om :P.


Men idag var det dax för en ny väg, ska byta väg 1gg/veckan, så varje måndag byts vägen ut, början är fortfarande densamma men slutet varierar lite för att få henne trygg i olika miljöer, även att hon ska lära sig att inte dra i olika miljöer, nya som gamla. Dagens promenad var rent åt helskotta, hon drog och va allmänt galen, redan innan vi bytte väg men men så kommer det vara, hon kommer ha återfall ibland, och ibland komme rhon gå som en klocka. Jag minns att hon i alla fall skällde ut en hel del folk, och blev skrämd av en hel del, sen  minns jag inte så mycke mer då jag va sjukt trött igår.

Ovido - Quiz & Flashcards