Direktlänk till inlägg 11 augusti 2013

Biancas problem

Av Julia - 11 augusti 2013 21:58

   Jag har tänkt göra detta ett tag innan jag fick frågorna, det är nämlien så att två personer har frågat mig om Biancas poblem, och det fick mig ännu mera motiverad till att berätta hur det är och hur det har varit.


När vi hämtade hem Bianca som valp ca 9veckor, var hon liten och söt, till och med mindre än Troy. Jag var jättelycklig, jag hade fått en valp, som jag velat ha det i evigheter. Men redan hos Biancas "uppfödare" så blev det problem, Bianca hade aldrig haft koppel på sig, ett litet katthalsband hade hon haft för att de skulle veta vem som var tingad och inte. Så Bianca potesterade högljutt när hon fick koppel och halsband på sig, genom att sätta sig ner. Men vi gorde ingen större sak av det, lätt som hon va så bar vi henne. Bilen lät hon och klättrade lite men det gick snabbt över. Där kom däremot problemen när hon blev större, med klagande i frm av pratande och pipande.


 


Men det är en annan sak, redan första promenaden märkte jag av problem, bilar och cyklister, folk var jätteläskiga, men satte man sig ner på huk så kröp hon gärna upp i famnen ett tag tills man kunde gå vidar, korta promenader där man ibland blev buren när man va så liten. De promenaderna va inga större problem när hon va liten och söt. Men månaderna gick, jag försökte desperat att få henne att gå i koppel. Då var möten och sånt inga större problem.


Problemen har nog kommit på senaste tiden, runt när vi gic första unghundskursen, då hon började skälla, drog i kopplet och gjorde utfall. Vi gick då kurs med få deltagare och det funkade, vanligtvis på den kursen var vi 2st ibland 3st. Unghundskursen efter det var värre, större grupp med hundar i olika storlekar, av olika raser och färger, där blev vi förpassade bakom 3 kompostgaller hela kursen och fick jobba på att vara i närheten av andra hundar utan att skälla, och kunna koppla av.

Jag vet egentligen inte när hennes problem kom upp till ytan, jag tror att det kom i samband med hennes könsmognad för när hon sedan löpte blev dessa problem 100% värre på det så slutade hon dessutom att äta. och vi hade ett himla sjå med att hitta ett foder som passade för att inte tala om godis till träning.


Men efter löpet forstatte vi tappert med att skvallerträna utan någon direkt framgång, då kontaktade vi hundpsykolog, som kom ut till oss, gick en promenad med Bianca och mig för att se hur hon reagerar, och utifrån det och en del pratande så har vi nu fått order om vad vi ska göra och det är där jag sitter idag.


Med att planera varje dag in i minsta detalj när det gäller Biancas träning, vi har 1månad på oss och vi får inte misslyckas med hundmöten, sen har vi bligatorisk anmälan på en Hundmöteskurs där vi kommer vara 3-4 hundar och sedan från gång till gång kommer det att lånas in andra hundar att träna på. Men med värmen i hjärtat av att hon inte är en omöjlig hund och att hon om några år ev kommer kunna möta hundar på en cykel och gångväg kämpar vi på.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 13 oktober 2013 22:15

Vi har flyttat till http://animallife.se/

Av Julia - 30 september 2013 21:24

I torsdags var vi och tränade, det va jag och en annan där och det man inte vill hända sin hund hände. Den andra tjejen har en schäfertik, som jag träffat flera gånger en väldigt trevlig hund, men massor av energi. Vi går in på planen medans de...

Av Julia - 30 september 2013 21:12

Idag hämtade jag ut det efterlängtade paketet från Animail. det innehöll     10 pack grisöron Mums tycker Bianca     10 pack med Gristrynen, tror Bianca kommer gilla dem     2 påsar från hundens dag       Närbild på inneh...

Av Julia - 28 september 2013 21:15


   En nykorad Klubbmästare ser ni på bilden, eller ja han har varit det i två agar när bilen är tagen. Inte så svårt för oss att vinna när vi är ända hunden i Meium klassen. Men han presterade bra trots lite omstänigheter som kommer en förklarin...

Av Julia - 23 september 2013 15:24

Livet är jobbigt när man är arbetslös eller? I helgen bosatte jag mig hos min kompis i alla fall, efter att ha varit på Islandshestkonsult och kollat på lite av Gladurs KM. Hälsade på hennes hästar, ja ni läste rätt, det är samma kompis som för et...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tror ni på spöken eller Andar?
 Ja helt klart
 Nej!
 Nja vet inte
 Aldrig i livet

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards