Alla inlägg under september 2013

Av Julia - 30 september 2013 21:24

I torsdags var vi och tränade, det va jag och en annan där och det man inte vill hända sin hund hände.

Den andra tjejen har en schäfertik, som jag träffat flera gånger en väldigt trevlig hund, men massor av energi.

Vi går in på planen medans de står och kastar boll och håller oss på avstånd ett tag, allting verkar lungt så vi går och kör balansbommen, efter det kör vi en lång tunnel för den låg precis neanför, och precis när Troy kommer ut ur tunneln ser jag bara en svart hund komma farandes och kasta sig över Troy. Troy försöker springa iväg och hugger mot henne för att hon ska lämna honom ifred, men hon kastar sig bara över honom. Jag skyndar fram och hör under tiden medans jag försöker greppa hunden i nackskinnet hur Troy piper till under henne. Uner hela denna situation ser jag inte Troy jag ser bara den svarta schäfern. Jag får tillslut tag i nackskinnet på schäfern och lyfter henne rakt upp och backar ett steg. Då ser jag Troy komma loss och schäferns matte är framme vid oss, så jag släpper henne och går efter Troy som sprungit iväg haltandes på vänster framben och svansen mellan benen och en hopkrupen kroppshållning. Jag hukar mig ner och sträcker fram handen och locka på honom. Han kommer då fram till mig kraftigt haltandes. Jag klappar på honom innan jag känner igenom honom, känner ingenting men han vill inte riktigt stödja på vänster framben. Jag känner noga igenom hans ben och befarade ett tag at det var ur led, men så var som tur va inte fallet. Jag sätter ner honom på marken igen och ber honom ta balansbommen, det gör han haltandes men han går över utan problem. Jag skickar honom genom tunneln, även den utan problem men kraftigt haltandes. Jag gör så ca 3gånger och han får godis efter varje gång, sedan lyfter jag upp honom och går mot utgången. Tjejen me schäfern går hon med och jag märker att schäfern gör ett utfall mot oss så jag byter bara lungt sida på Troy.


Eftersom vi skulle åka med dem hem så stänger jag stugan medans hon stoppar in hunden i bilen. Sedan pratar vi snabbt om händelsen och hon är verkligen underbar. Sa att jag skulle höra av mig om det va något, frågade hur det gick med Troy och tar verkligen sitt ansvar.


Vi får skjuts hem, jag bär Troy den sista biten eftersom han hellst nog hade velat hoppa på tre ben. Satte ner honom en gång för atts e om han ville kissa. Sedan bar jag honom hem. Förklarade situationen för mina förälrar och han han på några minuter ligga i 3 av 4knän innan han hamnade i min säng. Efter en stund så känner jag igenom benet igen och upptäcker någonting hårt i pälsen, går ut med honom till pappa och hämtar en ficklampa och hittar då ett bitsår. et hårda jag kände va blodet som torkat i pälsen.

 

På denna bilden har jag hunnit klippa bort en del päls men tror ni kan förstå hur det såg ut.

Vi klippte då bort pälsen och hade på Natriumklorid och lät det vara.

På fredag morgon var det jag som fick sätta mig i telefonen och ringa veterinären, våran veterinär som vi brukar gå till hade stängt, typiskt nog. Så fik tag i en annan som sa att vi skulle sklja såret med natriumklorid. Så när pappa kommit hem var det bara att åka ner till Apoteket och köpa det och e spruta fick vi med efter mycke om och men. På kvällen fick vi först raka området och sedan hade jag på pads med Natriumklorid för att blöta upp sårskorpan sedan skulle jag på något sätt få i Natriumklori i såret, och jag visste inte ens hur djupt det va eller om det bara va ytligt. Men tillslut fick jag till en bra teknik så jag fick ner natriumklorid i såret.


 

Rakat och nysköljt.


Idag är han helt återställd, enda är då det pytteilla såret och det rakade områet då så klart, och ett ganska kraftigt blåmärke som skymtar genom huden på honom. Han verkar ha tagit detta med gott mod, märker ingen skillnad alls i hans beteende mer än att han kanske lite mer vill vara med matte.

Av Julia - 30 september 2013 21:12

Idag hämtade jag ut det efterlängtade paketet från Animail. det innehöll



10 pack grisöron Mums tycker Bianca


 

10 pack med Gristrynen, tror Bianca kommer gilla dem


 

2 påsar från hundens dag


   

Närbild på innehållet, har dubbel uppsättning av det, men påsarna kostade 19kr styck så passade på   

Bianca · Djur · Shoppat · Troy
Av Julia - 28 september 2013 21:15

  

En nykorad Klubbmästare ser ni på bilden, eller ja han har varit det i två agar när bilen är tagen.

Inte så svårt för oss att vinna när vi är ända hunden i Meium klassen. Men han presterade bra trots lite omstänigheter som kommer en förklaring till snart.

Av Julia - 23 september 2013 15:24

Livet är jobbigt när man är arbetslös eller?

I helgen bosatte jag mig hos min kompis i alla fall, efter att ha varit på Islandshestkonsult och kollat på lite av Gladurs KM. Hälsade på hennes hästar, ja ni läste rätt, det är samma kompis som för ett tag sedan skaffade den lilla shettishingsten Memento, nu har han fått en lien kompis Chairo. En appaloosahingst.


Men Memento har under tiden som gått flyttat från stallet han stod i och bor nu i en stor härlig hage vid min kompis. Och jag kan säga att det va en häst som jag upplevde mycke lugnare än innan där han gick i den stora hagen med sällskap. Och i hagen bredvid de två små hästarna går det kor.


Vi börjar med lite bilder på Chairo

         


Memento


 

         



De båda


     

 

Första gången i mitt liv som jag ser två hästar stegra sig och jag är riktigt nöjd att jag lyckades fånga det på bild.



Av Julia - 23 september 2013 12:54

                                                                                 

Av Julia - 12 september 2013 20:54

Idag var det dax för Torsdagsträning på klubben, jag åkte dit med tanken att vi skulle träna Agility men det la vi på hyllan, vi hoppade in sista timmen på Mixkursen, en kurs som ute hos oss är väldigt uppskattad. En kurs där man kör lite Allmänlydnad, Rallylydnad, Spår, Agility och Lydnad och mixar ihop det så man provar på lite av allting. Det är även en kurs som jag sett många går igen mer än en gång.


Idag när Troy och jag var med var det kontaktövningar som stod på schemat, vi skulle så i en stor ring och hålla kontakten med våra hundar, köra sitt, ligg och så medans en anan person gick slalom mellan oss. En väldigt nyttig och rolig övning. Med Troy fokuserade jag mest på att han skulle kunna ligga ner fast hundar och folk gick förbi, hundarna bredvid fick godis och beröm, ja ni fattar. Efter det var det inkallning, vissa gick det riktigt bra för andra gick det lite sämre för. Troy ville inte sitta kvar eftersom de sköt borta på skjutbanan. Så en av instukörerna fick hålla i honom.


Känns så otroligt bra att han ville springa till mig fast han va livrädd och skakade i hela kroppen, annars brukar han försöka springa av planen om han får chansen. Men när han kom fick han massor av beröm, mys och godis.

Vi han med att köra lite slalom och däcket, även A-hinder, balansbom och tunnlar ^^ så helt utan agility var vi inte idag.

Men Troy har haft ont i magen iag eftersom han började med sina små cirklar igen idag, men det har släppt helt nu som tur är. Han ligger i skrivande stund bakom mig och sover, han blev nog ordentligt trött av träningen idag. Det är bara bra det.

Av Julia - 12 september 2013 20:47

Idag har jag fått sitta på hästryggen igen :D
Förra veckan fick jag följa med min mormors syster ch rida, och idag var det dax igen, när jag åkte till henen i morse trodde jag att jag skulle få rida en häst. Men så fel man kan ha då, jag fick nämligen rida två hästar.

Det var riktigt kul, fick rida en häst som va ver 150cm i manken och gud va stor han var, men inga som hellst problem och rida, han va superhärig i tölten, lunkade på i sin egna lilla takt, men lyssnade super på halter och när man ville svänga och så.


Sedan fick jag ida ett litet fuxsto, supertrevlig häst som jag tyckt vrit lite jobbig då hon ligger på bettet när man rider, men idag när jag red henen själv på en åker då jag verkligen troddehon skulle ligga på var det inga som hellst proble, hon gjorde volter, töltade, travade, stannade, svängde och hade sig med mig som styrman. Verkligen kul att få se en annan sida av en liten häst.


 

Min mormors systers häst typ 2010 eller nåt :P

Av Julia - 9 september 2013 22:23

   Det har hänt end del på Biancas träningsfront sen jag sist bloggade om det. Efter att jag blivit arbetslös har jag ingen lust alls att blogga. Men tänkte passa på att uppdatera nu.


Det har gått jättebra med hundmöten och gå i koppel, har även börjat träna med henne lös, att jag bara släpper hennes koppel och beönar när jagkäner att hon har fokus på mig. Det går verkligen skitbra.

Men för tillfället, elelr ja just idag var en dålig dag, då hon har skällt på ALLT vilket gjorde at hundmötet på dagens promenad gick helt åt pipsvängen men vi tar nya tag i morron. Då går det säkert mycke bättre.


Sendan på den övriga frnten så har jag hunnit med att åka med min kompis och henens shettishingst på 3års test som verkligen gick bra.

Jag har ridit, typ frsta gången sen November förra året men kände ingenting efteråt vilket va ruggigt skönt måste jag säga.


Sötnosen Memento från 3års testet

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tror ni på spöken eller Andar?
 Ja helt klart
 Nej!
 Nja vet inte
 Aldrig i livet

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards