Direktlänk till inlägg 24 juli 2013

Bianca

Av Julia - 24 juli 2013 18:26

Bianca är en väldigt rolig hund måste jag få säga, hon har en stor personlighet och vill gärna vara till lags. Men hon har även en del ganska stora problem. Problem som vi ständigt jobbar med för att bli bättre.  Vi har kommit en lång väg men har ännu längre kvar på vägen innan allting är över. Men det känns bra att vi ändå har kommit så pass långt på ett år, ett helt år, har jag kämpat, blod svett och tårar. Bokstavligt talat, ibland har jag gråtit av förtvivlan, gråtit av lycka, och inte minst av allt gråtit av ilska, när jag vet att hon kan men skiter totalt i vad jag säger eller ber henne om.


Så har hon de stunder där hon verkligen gör det man ber henne om, hon är underbar, ligger i knät och sover och bara myser med en. I skrivande stund ligger hon bakom min datastol och sover, springer lite i sömnen och är allmänt avslappnad.


Men kliver man utanför dörren är det 110% som gäller, fullt ös medvetslös, hon är arbetsvillig men har furktansvärt lätt för att tappa fokus. Men det är nästan lika lätt att fånga igen på henne.


Hon är nog inte den smartaste hunden precis, men om hon vet vad hon ska göra och gör rätt en gång så fattar hon jättenabbt vad det är hon ska göra. Det är inga problem att lära henen någonting nytt, man måste bara ha en tydlig plan på hur det ska gå till och hur man ska göra, och man måste vara tydlig med vad man vill så fatar hon snabbt vad det är man menar. Jag har inte lagt något fokus på att lära henne en massa trix, jag har flera år på mig att göra det. Jag har istället lagt fokus på att lära henne grunderna så att de verkligen sitter, gå i koppel, sitta, ligga komma på inkallning ja det mesta man använder sig av i vardagen.


Jag känner att det arbetet jag lagt ner på henne verkligen har gett lön för sig, hon har verkligen utvecklats som hund. Men mitt mål för henne ligger långt från där vi är nu, jag vill ha en väl fungerande familjehund, som ska vara lugn inne men med och pigg utomhus, jag vill inte ha så mycke vaktande av dörren, någonting vi jobbar stenhårt med, hennes uppspelthet när någon kommer har ändrats något otroligt och det går bara snabbare och snabbare för henne att lugna ner sig.

Men jag vill även kunna gå en promenad utan att hon ser någonting och blir helt galen, där är en sak vi verkligen har långt kvar tills det funkar, det har blivit mycke bättre det måste jag säga, men vissa saker är fortfarande fruktansvärt jobbigt att möta på promenaderna.


Hur hon är som jakthund kan jag inte säga i dagens läge då hon inte fått jaga än. Men jag tror och hoppas att hon bli en sjukt bra jakthund. Om inte annat är hon väldigt duktig på viltspår.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 13 oktober 2013 22:15

Vi har flyttat till http://animallife.se/

Av Julia - 30 september 2013 21:24

I torsdags var vi och tränade, det va jag och en annan där och det man inte vill hända sin hund hände. Den andra tjejen har en schäfertik, som jag träffat flera gånger en väldigt trevlig hund, men massor av energi. Vi går in på planen medans de...

Av Julia - 30 september 2013 21:12

Idag hämtade jag ut det efterlängtade paketet från Animail. det innehöll     10 pack grisöron Mums tycker Bianca     10 pack med Gristrynen, tror Bianca kommer gilla dem     2 påsar från hundens dag       Närbild på inneh...

Av Julia - 28 september 2013 21:15


   En nykorad Klubbmästare ser ni på bilden, eller ja han har varit det i två agar när bilen är tagen. Inte så svårt för oss att vinna när vi är ända hunden i Meium klassen. Men han presterade bra trots lite omstänigheter som kommer en förklarin...

Av Julia - 23 september 2013 15:24

Livet är jobbigt när man är arbetslös eller? I helgen bosatte jag mig hos min kompis i alla fall, efter att ha varit på Islandshestkonsult och kollat på lite av Gladurs KM. Hälsade på hennes hästar, ja ni läste rätt, det är samma kompis som för et...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tror ni på spöken eller Andar?
 Ja helt klart
 Nej!
 Nja vet inte
 Aldrig i livet

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards