Alla inlägg den 16 oktober 2012

Av Julia - 16 oktober 2012 23:48

Idag funkade typ ingenting mer än inkallningen utomhus XD haha i alla fall idag
va det jag med Bianca och Leo Stabbyhounden, Bianca skällde som en tok på allt
det va inte hennes kursdag idag i alla fall. Men vi skulle köra

* Stadga i sitt  
* Stdga i ligg
* U-sväng
* Inkallning innomhus och utomhus.

Stadgan gick inte alls, provade med flera olika godissorter, u-svängen gick lite bättre, inkallningen innomhus va jätterolig, då skulle vi sätta hunden ner och backa två steg, säga Hit och göra usvängen, det gick sådär Bianca ville inte sitta utan hon skulle så sött följa efter mig, matte hade ju faktiskt Älgköttbullar. Mn det funkade tillslut och så skulle jag göra igen, får henne att sätta sig ner backar och säger hit, hon kommer inte på engång så jag lutar mig lite fram för att få kontakt med henne då lägger hon sig ner och tittar skitglatt på mig med öppen mun och tungan hängandes ut på ena sidan, jag kunde inte göra annat än att börja skratta, vad skulle jag göra liksom. Efter att ha fått det att funkat ett tag så var det dags att trappa upp svåriheten, så med spårlina så va det dags att gå ut. Släpper henne i full spårlina och börjar
träna, va tvungen att stoppa henne 2gånger annars kom hon på engång varenda gång :') känns så bra att inkallningen verkligen funkade, och då var dte massor av störning, annan hund, mamma Camilla, cyklister, bilar sännande gräsmatta mm och hon lyssnade verkligen :') skällde inte så mycke heller ute alltså :P

Innan kuren på dagenså var vi på 1timmes promenad och jag ångrar att jag gick där jag gick, vi säger såhär, en superstressad, dragandes och skällandes hund, och en armbåge som gjorde skitont. Vissa stunder funkade det i
alla fall och då fick hon massor av godis och beröm. En vacker dag m ca 3år kanske (fick jag veta idag) kommer det att falla på plats om man konsekvent tränar det, varje dag varje promenad.

Men så är Bianca det, när hon blir osäker, eller rädd reagerar hon med att skälla och troligtvis komme rhon aldrig
bli helt tyst, men mamma och jag pratade om det idag att vi kan acceptera det eftersom hon är så lugn och sansad hemma, även så ska hon ju användas till jakt och förhoppningsvis så blir hon en lugnare hund av att få jaga och göra det hon är framavlad till att göra. Men just nu är allt hon ser en jakt, vilket är fruktansvärt jobbigt när man går promenad, men jag ger inte upp än, det ska funka med henne med precis som med vilken hund som hellst, man måste bara vara
lika envis som hon med.

Måste få tillängna mina tankar tilll Zigge med familj som gått unghundskursen med oss, som vi kollade förra veckan för han gick konstigt med ena bakbenet, det visade sig att den lilla sötnosen på 8-9månader måste operera höften :'( och färför kunde de inte komma idag tycker verkligen synd om dem. Förhoppningsvis har de en plats på nästa omgång av unghundskursen vi ska gå.

Haha åhhh fick världens underbaraste beröm idag med :') att
får jag ordning på Bianca så klarar jag av vilken hund som hellst sen :P haha
känns bra att höra, men nästa hund jag ska ha är en Sheltie eller om det finns
tid och pengar för det blir det en Dobbe tror jag, först vill jag träffa några
så klart ^^ och det ska vara från noga utvalda linjer ^^


 

Ovido - Quiz & Flashcards