Alla inlägg den 9 januari 2013

Av Julia - 9 januari 2013 21:50

Jag gick och tänkte på det idag, 


För ett tag sedan när vi tränade i ridhuset så hade jag Troy med mig och han skakade lite efter att hastått stilla en stund och det va ganska många minusgrader, då säger jag "och du din stackare fryser" då är det en man som tittar på mig och börjar skratta och säger att hans dobbar minsan inte fryser fast de står stilla ute.  Jag svarade bara tat han va kastrerad och hade ändrat pälstyp för så är det. FÖr denna man hade i sin tur påpekat att jag skämde bort honom med en massa täcken och annat, han va ju långhårig så han skulle ju inte frysa. 


Jag har tänkt assor på det och vem säger att det ärså, 2ggr har jag märkt i vinter att Troy har skakat i hela kroppen utan att det finns något att vara rädd för. Så jag köpte ju 2st tröjr från Hööks som han har fått aft på sig vid - grader, och han har blivit en helt annan hund, han har skuttat och varit glad. Jag tror helt klart att han har frysit för första gången nu i vinter, men hur jäkla kallt har det inte varit då? 


Bianca har också täcke, ett Rusta regntäcke med fleecefoder som hon har haft påsig när det är allt för kallt, hon åt sitt håll visar inte ett smak att hin fryser fast hon gått i djupnö så hela hon varit borta nästan och hon visar som sagt inte ett knyst av att frysa, ändå sätter jag på henne ett fodrat täcke bara för att, för bara för att hon inte visar att hon fryser kan hon ju fortfarande frysa eller hur? 

 

Vad tycker ni? 

 

Jag är helt för att ha värmande "kläder" på sin hund på vintern, som täcken, tröjor till och med skor, det finns ju hundar som behöver det med. Oavsett om det är en långhårig elle rkorthårig tycker jag att de har rätt till att hålla sig varma i vårat kalla klimat.

   

Troy i sina tröjor 

 

 

Bianca i sitt täcke

 

Av Julia - 9 januari 2013 21:36

Är det någonting jag en tid framöver kommer tjata ihjäl mig om här på bloggen så är det Biancas och min Promenadträning. Jag lägger ner otroligt mycke tid på hennes promenadträning, ca 1timme om dagen det är allt jag hinner för tillfället och man hinner träna massor på en timme ;). 


Idag gick det i alla fall superbra, det första som hände trodde jag skulle sabba hela träningen för helt plötsligt när vi kommer och lunkar, bianca på fullt koppel och jag lunkandes i min egn lilla takt, för första biten på promenaden använder jag bara som rastning, då får hon springa som hon vill för hon kan ändå inte konsentrera sig för äns hon har gjort det hon ska liksom. DÅ i alla fall runt ett hörn är det blötsligt en hund och Bianca blev skogstokig, men jag bara gick vidare och berömde massor när hon gick som hon skulle. Efter det kortas kopplet upp och godis + Klicker är redo och vi börjar, jag klickar massor nu ett tag bara för att få in hur hon ska gå, med tiden komme rjag sakta att dryga ut när jag klickar. Drar hon stannar backar, vänder klick + godis. Elle rom hon ser nåt eller låser blicken mot nåt så brukar jag helt enkelt vänta ut henne, klick + Godis och massa beröm när hon släpper objektet i fråga med blicken. jag belönar all spontankontakt med för att jag behöver få upp kontaktsökandet på henne, det går riktigt bra, ibland stannar hon och väntar på en och när man kommer så "hoppar" hon på en hon liksom ställer en på bakbenen och sedan ner när hon fått en klapp och beröm. 


Idag skällde hon visserligen ut en stackars person och den där hunden vi mötte. Annars gick det i det stora hela skitbra + att jag dessutom gick en helt ny väg där hon aldrig gått förut vilket brukar göra att hon skiter totalt i att det är någon på ndra sidan kopplet. 


Jag passade även på att slänga in lite passivitetsövningar, bara stanna lite varsomhellst ochinte gå vidare förrens hunden är lugn. Gick sådär men ju mer man tränar desto bättre.

Ovido - Quiz & Flashcards