Alla inlägg under november 2012

Av Julia - 21 november 2012 23:43

Med mina nya godisfunderingar hittade jag denna, en bok som har massor av recept på eget hundgodis.


"Belöningar av olika slag ger snabbare resultat än korrigeringar i form av obehag när man tränar sin hund. Ett av de bästa - och enklaste - sätten att belöna hunden är ge den godis när den gör rätt.

I början ger man godis för varje delmoment som hunden gör rätt. Allt eftersom träningen resulterar i kunskap hos hunden drar man ner på godiset för att så småningom bara belöna när hela övningen utförs på ett korrekt sätt.

En hund uppfattar inte godis på samma sätt som vi människor. För hunden är godiset helt enkelt en mycket liten bit mat. En bättre benämning kanske är belöningsmat. Oavsett vilket gäller det att se till att hunden, totalt sett under en dag, inte får i sig för mycket godis och mat, vilket på sikt kan leda till övervikt.

Om man gör hundgodiset själv har man bra kontroll på vad det innehåller och slipper alla konstiga tillsatser. Den här boken presenterar 21 recept på bra hundgodis. Men den innehåller också råd om hur man använder godis som belöning och beskriver inlärningens principer. Det finns också ett avsnitt om vad som är farligt för hundar att få i sig."


 

Författare: Charlotte Swanstein , Mia Fahrenholz


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153436792


Av Julia - 21 november 2012 23:22

Jag har funderat ett tag de senaste dagarna på det där med hundgodis, jag ger ju Frolic, Let´s Bite, Royal Canin, Torkad lever, Torkad Vom och egengjorda köttbullar på älgfärs. Nu har jag börjat med torkad Vom og Hundemat med, till min mors stora förfäran. 


Om man kollar på Frolic så det sista som står är Diverse socker, Royal Canin, massor av spannmål.

Då är ju Lets Bite mycke bättre, eftersom de har 80-100% kött i sitt godis, (http://animail.se/lets-bite-duck-sticks.html), Torkad Vom är ju torkad Vom precis som med torkad Lever. Och den torkade Vom og hundematen är ju bara naturligt och spannmålsfritt.


Så frånoch med nu ska jag använa mig av mer naturliga sorters godis. Royal Canin High energy foder kommer fortfarande att användas eftersom det är lätt att ha med sig på promenaden.


             



Av Julia - 21 november 2012 20:28

Hundarna har fått en lugn dag idag, jag torkade Vom og Hundematen en omgång till idag i typ 30 min, blev lite missnöjd med resultatet, så ett tips, ha en helt upptinad VoH korv eller den mängd du vill torka. Skär i skivor och platta ut ganska ordentligt. Lägg på en plåt, stoppa i ugnen i 60 min på 150 grader. Stäng inte ungsluckan ordentligt utan lämna gärna en liten springa.


Men det har varit lungt på hundfronten idag. De kan behöva det med ^^ Troy och jag tog en rask promenad idag.

Av Julia - 20 november 2012 22:45

Även Troy fick arbeta lite idag, men han fick aportera leksaker, ska försöka lära honom något nytt sen någon dag. Vi provade även att gå igenom alla trix man lärt honom, och han bugade skitfint :') han backade längre än han brukar med känns som om han e på topp, ser verkligen fram emot att Ridhusträningen börjar snart. Köra massa agility i jobbig sand, tänk vilken bra träning för oss båda.

Av Julia - 20 november 2012 22:12

Jag uppdaterar om gårdagens träning med Bianca idag istället :P


Måndag:
Provade att torka Vom og Hundemat, vilket funkade skitbra och hundarna älskade det, så på kvällen så bestämde jag mig för att ta tag i träningen med Bianca och lägga till det på sidan av promenadträningen, så tar fram lite godis och började, gick riktigt bra så jag började utmana genom att lämna rumet och vilken underbar överaskning jag fick när jag kom tillbaka hon satt kvar. Dagens träning fokuserade vi på att bara träna stadga i sitt. Eftersom vi inte har tränat det på ett tag. Jag vandrade runt lite överallt i huset och gick då och då tillbaka och gav henne godis för att sedan gå vidare. Och det gick SKITBRA!!!!!!! fy satan va jag va lycklig över det


Tisdag:

Idag så har jag gjort älgbullar alltså köttbullar gjorda av älgfärs^^ till de små 4-benta. Sedan torkades även en korv Vo og Hundemat. Medans allt detta var i ugnen så passade jag på att träna Stadga med Bianca, Sitt, Ligg och Stå och även idag gick det SKITBRA!!!!! Jag har inte ens tränat stå med henne, men oj till och med det funkade :O jag blev verkligen förvånad, men sammtidigt skitstolt. Hon stod där och tittade efter mig när jag gick iväg. Samma sak med Ligg och Sitt. Dock var det riktigt svårt att sitta stilla när matte gick runt mig. Men det löste vi och jag tränade inte så länge, men lite varje dag kanske är en bra ide.

Av Julia - 19 november 2012 14:28

Lördagen: klockan ringer 5,30 bilen går vid 7 hemmifrån för att ta mig till mötesplatsen där jag skulle möta en från klubben som jag skulle åka med, lasta över väskan och Troy i bilen för att sedan fara vidare mot stocholm. Efter att ha kört fel och lite sånt så var vi famme, rasta hundarna innan de fick hoppa in i bilen och vi går ner. Där mötte vi två av tjejerna som ska vara med. Vi släpps in och får veta att våran instruktör va sen. Han kommer inrusandes och det började. Vi fick presentera oss, med namn, hund/hundar och mål med kursen.


Hundar som folk hade:
* Shetland Sheepdog (Troy)

* Schäfer. Bladras (schäfer, Rottis, Labrador och Siberian huskey)

* Jack Russel Terrier, Shetland Sheepdog

* Blandras Schäfer, Rottis och nån till

* Nova Scotia duck tolling retriever, Kooikerhondje

* Stabyhound


Sen så pratade vi och diskuterade, vi fick lunch med ^^.


Söndagen: klockan ringer 5,30 bilen går efter 6 hemmifrån för att ta mig till mötesplatsen där jag skulle möta en från klubben som jag skulle åka med, lasta över väskan och Troy i bilen för att sedan fara vidare mot stocholm. Efter att ha kört fel och lite sånt så var vi famme, rasta hundarna och tar med dem ner i lokalen eftersom de fick de. Där fick vi veta att vi skulle gå ut och testa en sak. Vi gjorde det och jag övertygade våran instruktör om att Troy verkligen inte går att få till att leka, han trodde nämligen inte på det :P. Sen gick vi in och pratade och efter lunchen fick vi byta hund med en ab de andra, jag fick jobba med Schäfer rottisblandningen, jättetrevlig hund, skitlydig osv. Men det gick riktigt bra, vi fick agera hundägare och instruktör med den andres hund. Spännande ^^. Sen pratades det ännu mer.


Jag känner att den är inte riktigt som jag hade trott att den skulle vara men vem vet vad som händer med ^^. Men det blir säkert bra tillslut, man får ju lägga upp kurserna sjlv sen så ^^. 

Av Julia - 18 november 2012 13:00

 

Är på utbildning uppdatering kommer på Måndag ;)

Av Julia - 17 november 2012 13:00

Är på utbildning uppdatering kommer på Måndag ;)  

Ovido - Quiz & Flashcards